1. Kirjeen Tessalonikalaiskirjeen ydinjakeet



ALKUTERVEHDYS
Paavali, Silvanus ja Timoteus tervehtivät Tessalonikan seurakuntaa, 
joka elää Isän Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen yhteydessä. Armo ja rauha teille.                             
                                                                                                              1. Tess. 1:1

KIITOS JUMALALLE
Me kiitämme aina Jumalaa teistä kaikista, kun muistamme teitä rukouksissamme.
Jumalamme ja Isämme edessä me lakkaamatta muistelemme sitä, kuinka usko on saanut teidät 
toimimaan ja rakkaus näkemään vaivaa ja kuinka kärsivällisesti te panette toivonne Herraamme Jeesukseen.
...te hylkäsitte väärät jumalat ja käännyitte palvelemaan elävää, todellista Jumalaa ja odottamaan 
taivaasta hänen Poikaansa, jonka hän herätti kuolleista,  Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevalta vihalta.   
                                                                                                                                                 1. Tess. 1:2-3,9-10

PAAVALIN TOIMINTA TESSALONIKASSA
Meidän saarnamme ei ole peräisin harha-ajatuksista, ei epäpuhtaasta mielestä eikä vilpillisistä aikeista.
Koska Jumala on katsonut meidät kelvolisiksi julistamaan evankeliumia,  me emme puhuessamme pyri 
olemaan mieliksi ihmisille vaan Jumalalle, joka tutkii sydämemme.
...Ollessamme teidän luonanne olimme lempeitä kuin lapsiaan hoivaava äiti.
Rakastimme teitä niin hellästi, että olimme valmiit antamaan teille Jumalan evankeliumin lisäksi oman 
itsemmekin; niin rakkaiksi te olitte meille tulleet.
Niin kuin tiedätte, me kehotimme ja rohkaisimme teitä jokaista kuin isä lapsiaan
ja vetosimme teihin, että eläisitte Jumalalle kelpaavaa elämää, sillä hän kutsuu teitä valtakuntaansa ja kirkkauteensa.
                                                                         1. Tess. 2:3-4,7-8, 11-12

KRISTITTYJEN YHTEINEN AHDINKO
Lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitäkin, että kun julistimme teille Jumalan sanaa, te ette ottaneet sitä vastaan 
ihmisten sanana vaan sinä mitä se todella on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä uskovissa.                               
                                                                                                                             1. Tess. 2:13

PAAVALI TOIVOO PÄÄSEVÄNSÄ KÄYMÄÄN TESSALONIKASSA
...te muistelette meitä aina iloiten ja kaipaatte meitä yhtä paljon kuin me teitä.
Lisätköön Herra runsain määrin teidän rakkauttanne toisianne ja kaikkia ihmisiä kohtaan - niin kuin 
mekin rakastamme teitä - ja vahvistukoon näin sydämenne, että ne olisivat pyhät ja moitteettomat Jumalamme 
ja Isämme edessä, kun Herramme Jeesus saapuu kaikkien pyhiensä kanssa.                                                                                  
                                                                                                               1. Tess. 3:6,12-13

JUMALAN TAHDON MUKAINEN ELÄMÄ
Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.
Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.
...kehotamme teitä veljet, pyrkimään yhä parempaan.
Pitäkää kunnia-asiananne, että elätte rauhallisesti, hoidatte omat asianne ja ansaitsette 
toimeentulonne kättenne työllä, niin kuin olemme käskeneet.
Näin te elätte ulkopuolistenkin mielestä nuhteettomasti ettekä tarvitse kenenkään apua.                                                                   
                                                                           1. Tess. 4:4,6,10-12

KUN HERRA TULEE
Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on 
Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan.
Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa...
Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.                                  
                                                                                                                                          1. Tess. 4:14,16,18

OLKAA VALMIIT
Mutta meidän, jotka kuulumme päivälle, on pysyttävä raittiina: meidän on pukeuduttava 
uskon ja rakkauden haarniskaan ja otettava kypäräksemme pelastuksen toivo.
Jumala ei ole tarkoittanut, että saisimme osaksemme vihan vaan että pelastuisimme Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.
Kristus on kuollut puolestamme, jotta saisimme elää yhdessä hänen kanssaan, olimmepa valveilla tai kuoleman unessa.
Rohkaiskaa ja vahvistakaa siis toinen toistanne, ja niinhän te teettekin.                                                                                                                            
                                                         1. Tess. 5:8-11

KEHOTUKSIA JA LOPPUTERVEHDYS
Kehotamme teitä veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivälllisiä.
Katsokaa ettei kukaan maksa pahaa pahalla. Pyrkikää aina tekemään hyvää toisillenne ja kaikille ihmisille.
Iloitkaa aina. Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta.
Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
Pysykää erossa kaikesta pahasta.
Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, 
sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.                                                                                        
                                                                                            1. Tess. 5:14-18,21-23


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Raamatun vastaisia oppeja

Roomalaiskirjeen ydinjakeet

Ploki hiljaisuutta ilimassa